úterý 8. října 2013

Co je EVS? Proč tu jsem? Co dělá Syncro?


Od října jsem na rok obyvatelka Záhřebu, kde budu fungovat jako EVS dobrovolník v organizaci, která se jmenuje Syncro – Synergy Croatia.

Co to je EVS? 
European Voluntary Service, nebo česky Evropská dobrovolná služba je program EU, přes který je možné vyjet do zahraničí a stát se dobrovolníkem v jedné ze spousty neziskovek hlavně v Evropě, ale v podstatě po celém světě. Spíš než jako práce, je to brané jako vzdělávání a prostor pro seberozvoj, oficiální definice je:
Individuální EDS : zapojen je pouze jeden dobrovolník, jedna vysílající organizace a jedna hostitelská organizace. Představuje pro dobrovolníka intenzivní vzdělávací zkušenost, má velký přínos pro jeho osobní rozvoj a poskytuje mu skvělou příležitost k začlenění do místní komunity.

Pokud si o tom chcete počíst víc, spoustu informací najdete na stránkách http://www.mladezvakci.cz/evropska-dobrovolna-sluzba/
V praxi jde o to, že se člověk podílí na činnosti neziskovky, která by si dost pravděpodobně nemohla dovolit financování dalšího zaměstnance a proto jsou náklady kryté z grantu EU.

Jak jsem se k tomu dostala já? 
Přemýšlela jsem, co chci dělat po skončení školy, lákalo mě znovu vyjet někam do zahraničí, ale chtěla jsem už dělat něco, co využiju, nošení talířů, hlídání dětí a učení angličtiny už mám docela dost. Rozhodnutí vyjet na EVS dozrálo v zimě a od jara jsem to začala intenzivně řešit a kontaktovat organizace, které my přišly zajímavé. Hledání je dlouhý proces, polovina neodepíše vůbec, velká část po dlouhé době a minimum je schopné pravidelné a funkční komunikace.
Shodou náhod jsem kontaktovala holku, která byla jako dobrovolnice v Holandsku a zjistila, že byla v organizaci, kterou znám a na jejichž programu jsem kdysi byla a byl moc dobrej. Hrozně jsem se nadchla, ale v Holandsku mě nevzali, takže jsem začala kontaktovat podobné organizace, které patří do sítě Synergy Group a všechny se věnují seberozvojovým programům. Po nějaké době jsem se dostala k chorvatské Synergy, kontaktovala je, vyplnila různé dotazníky, absolvovala skype pohovor a k mé velké radosti byla vybraná!

Co dělá Syncro?
„Syncro – Synergy Croatia is an NGO active in the field of non-formal education, personal development and international cooperation with the aim of supporting and increasing the quality of life by empowering individuals to become proactive and responsible people“,
Je to neziskovka, poměrně mladá, ale s motivovaný lidma a podle mě velkým potenciálem. Pár lidí se tím živí, hodně lidí se tomu věnuje dobrovolně. Základ tvoří pět stálých zaměstnanců, plus mají síť dobrovolníků a podporovatelů, které počítám, že budeme postupně poznávat. Něco jsou studovaní psychologové, lidi co předtím pracovali pro Outward Bound nebo něco podobného, prostě pro mě taková zážitkovka zaměřená na seberozvoj v mezinárodním měřítku. Sama teprve objevuju, co dělají a co chystají, takže to ani nejsem schopná přesně definovat. První dojem každopádně je, že to jsou hodně zajímaví a motivovaní lidi, kteří  makají na tom, aby Synergy v Chorvatsku fungovalo, protože věří myšlence programu a smyslu toho co dělají, což je podle mě skvělý a hodně motivující pro mě samotnou.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Tož a co tam teda Kači děláš? Nějakou administrativu?

Fidič

Unknown řekl(a)...

Ahoj, musím ti pochválit tvůj blog, opravdu pěkný počtení!
Aktuálně jsem na EVS v Polsku, pokud chceš pomailovat o našich dojmech, klidně se ozvi lord.borivoj@gmail.com
(nevím no, kontaktu se mi nepodařilo dohledat na tomto blogu, ačkoliv tím není vyloučeno, že tam někde je!)
Ps: poukázáním na zákeřnou otázku,co tam vlastně děláš, jsi mi udělala velikou radost!

Okomentovat